keskiviikko 11. toukokuuta 2016

Matka jatkuu

Jokaisella meistä on tarina. Jokaisella meillä on taisteluja, kriisejä ja prosesseja. Jokaisella meillä on menneisyys. Jokaisella meillä on kipuja tai pelkoja, jotka saattavat vaikuttaa tekemiimme päätöksiin tai valintoihin. Jokainen meistä on tehnyt valintoja, joita joku toinen ei ole ehkä ymmärtänyt. Jokainen meistä on tullut joskus tuomituksi ja jokainen meistä on joskus tuominnut.

Mikä oli sinun päällimmäinen ajatuksesi, kun olit lukenut blogitekstini ”Elämää kolmen vuoden hiljaisuuden jälkeen”?

Minusta on mielenkiintoista, kuinka eri tavalla ihmiset voivat lukea yhtä ja samaa tekstiä. Toinen näkee tekstin kokonaisuuden ja ymmärtää, että teksti on vain pienen pieni osa minun pienen pientä elämääni. Toinen taas saattaa kiinnittää huomionsa tekstin yhteen pieneen yksityiskohtaan ja tarrautuu siihen.

Myönnän, että tekstistäni ”Elämää kolmen vuoden jälkeen” saa helposti käsityksen, että olen työtön enkä edes hae töitä. Olen työtön, mutta olen myös hakenut töitä, niitä saamatta. En ehkä ajatellut tämän olevan mainitsemisen arvoinen asia. Se, että olen työtön, ei ollut tekstini ydin tai pääasia. Se oli vain pieni sivuseikka, jonka olisin voinut olla myös mainitsematta. Blogitekstini tarkoituksena oli lyhyesti kertoa kuulumiset kolmen vuoden ajalta. Tarkoituksenani oli seuraavissa kirjoituksissani kertoa enemmän elämästäni ja ajatuksistani.

Monet ovat kommentoineet ja kysyneet, mitä teen nyt. Monet ovat ihmetelleet työttömyyttäni ja ehdottaneet minulle työpaikkoja ja opiskeluvaihtoehtoja. Ensimmäinen reaktioni oli järkyttynyt ja yllättynyt ja saatoin jopa hieman suuttua ja vastata kommentteihin kärkkäästi ja ehkä jopa asiattomasti. Olen pahoillani siitä. En ollut ajatellut, että kun julkisesti kerron elämästäni, sitä saa silloin myös julkisesti ja luvalla kommentoida, arvostella ja kyseenalaistaa. Oli sitten kyseessä tuttu tai tuntematon.

Kun opiskelujeni keskeydyttyä jäin työttömäksi, tarvitsin aikaa miettiä, mihin suuntaan lähteä. Opiskelujen keskeytyminen oli minulle itsellenikin yllätys. Tulin tilanteeseen, jossa minun tuli uudestaan miettiä, mitä tekisin. Olin varmasti yhtä hämmentynyt kuin monet muutkin läheiseni tästä tilanteesta. Tuntui kuin se unelma, joka minulla oli pitkään ollut, olisi murskaantunut. Ette tiedäkään, kuinka monesti itkin ja mietin, miksi näin tapahtui. Teinkö virheen, kun keskeytin opintoni? Mitä kaikki muut ajattelevat? Mitä minä nyt teen? Onko minun elämälläni mitään merkitystä?

Minulla ei ole vastauksia näihin kaikkiin kysymysiin, vieläkään. Sen olen kuitenkin ymmärtänyt, että en voi muuttaa mennyttä. Minun täytyy uskoa ja katsoa tulevaisuuteen ja luottaa, että minun kohdalleni on jotain muuta. Ja se unelma, joka minulla on ollut, tulee ehkä jonain päivänä toteutumaan jollakin toisella tavalla. Ne päätökset ja valinnat, jotka tein sovussa itseni ja Jumalan kanssa, ne minun tulisi tallettaa tiukasti sydämeeni ja niitä ei tulisi kaivella tai muistella tai katua epäilyksen hetkellä.

Jäin siis työttömäksi. Joku varmasti miettii nyt, että elinkö vain valtion varoilla ja syljin kattoon. No, osittain kyllä. Tosin, en sylkenyt enkä sylje vieläkään kattoon. Olin työtön, mutta tein kesän aikana keikkaluontoista työtä, koska muuta ei ollut tarjolla. Syksyn yhteishaku meni minulta ohi enkä ehtinyt hakea opiskelupaikkaa. En ehkä edes olisi tiennyt, mitä tai minne hakisin. Työttömyys jatkui. Katselin työpaikkoja ja sopivan kohdalla laitoin hakemuksen, vastauksia saamatta. Joka kerta mietin, miksi en saa vastauksia. Mutta siitä huolimatta, että en saanut tai en ole saanut vastauksia mistään työpaikoista, olen yrittänyt pitää toivoani yllä ja uskoa ja luottaa siihen, että oikea ovi aukeaa, kun on sen aika.

Työttömyys on ollut alusta saakka minulle väliaikaista. Tarkoituksenani ei ole ollut jäädä työttömäksi pitkäksi aikaa vaan saada ajatukseni selväksi siitä, mitä haluan tehdä ja lähteä sitten sitä kohti. Minulla on vakaa aikomus päästä pois työttömän – statuksen alta. Jospa minusta tulisikin opiskelija.

Tänä keväänä kerkesin yhteishakuun mukaan ja hain opiskelemaan. Sain myös kevääksi töitä Aino Sibeliuksena ja kesäksi töitä torimyyjänä.
Hain siis kevään yhteishaussa opiskelemaan. Hain Helsingin Metropoliaan toimintaterapeutiksi. Tällä hetkellä odotan tietoa mahdollisesta pääsykokeesta, johon hakijat valitaan viime viikon tiistaisen esivalintakokeen perusteella. Jos en saa kutsua pääsykokeisiin, olen päättänyt hakea Keudan ammatillisiin opintoihin erillishaussa.

Olen saanut tehdä paljon töitä vapaaehtoisena erilaisten ihmisten, niin lasten, nuorten kuin aikuistenkin, kanssa ja unelmani on jonain päivänä tehdä sitä myös työkseni.

Olen aina pitänyt ihmisten kanssa työskentelemisestä. Toimintaterapeutin ammatti kiinnostaa minua, sillä haluan olla lähellä ihmistä. Haluan nähdä muutosta tapahtuvan, nähdä onnistumisia ja kaiken sen, mitä yhden ihmisen matka elämäntilanteesta A elämäntilanteeseen B voi pitää sisällään.

Toisaalta taas pidän kaupanalan asiakaspalvelutyöstä. Vaateliikkeen myyjänä (ja somistajana) olen kohdannut ja nähnyt ihmisiä laidasta laitaan. Olen myös kokenut sen, kuinka myyjää pidetään kaatopaikkana, jonka päälle voi kaataa kaiken p****n. Olen nähnyt asiakaspalvelutyön hyvät ja huonot puolet.

Tällä hetkellä unelmani, sen lisäksi, että voisin työskennellä lasten ja nuorten kanssa, esimerkiksi juuri toimintaterapeuttina, on jonakin päivänä perustaa oma sisutuskahvila. Oman yrityksen kautta saisin toteuttaa sitä, mistä sydämeni iloitsee; kauneuden luomisesta, hyvän mielen tuomisesta, viihtyisästä ja kauniista ympäristöstä, kauniista asioista ja ihmisistä. Tämän unelman toteutumiseen tarvitsen koulutusta. Siksi olenkin päättänyt, että jos en pääse opiskelemaan toimintaterapeutiksi, haen opiskelemaan joko sisustusalaa tai kondiittoriksi, jotta unelmani kahvilasta olisi askeleen lähempänä toteutumista. Ja totta kai, koulutus yrittäjyyteen on myös välttämätön.

Kulkemani tie on ollut aika ajoin kovinkin mutkikas. Tielläni olen kohdannut kaikenlaista; haasteita, vaikeuksia, erilaisia ihmisiä ja uusia kokemuksia. On ollut paljon hyvää ja paljon iloa, mutta on ollut myös paljon ikäviä asioita ja paljon surua. Mitään en kuitenkaan vaihtaisi enkä kenenkään muun teitä kulkisi. Kaikesta huolimatta ja kaikesta johtuen Jumala on kulkenut minun vierelläni, Hän on ollut matkani joka mutkassa ja käänteessä minun kanssani.
Vauhdilla ei ole väliä, kunhan vain menee eteenpäin. Välillä voi olla kuitenkin hyvä pysähtyä katselemaan ja ihmettelemään kaikkea sitä, mitä ympärillä on. Minä olen katsellut ja ihmetellyt, mutta uskon, että nyt on aika jatkaa matkaa.

Rakkaudella,
Milka Suomalainen






11 kommenttia:

  1. Olipa taas tosi kiinnostava kirjoitus! Aivan ihanan kuuloinen kesätyöpaikka esittää Aino Sibeliusta! Torimyyjänkin työssä on paljon kivoja puolia: saa raitista ulkoilmaa ja ihmiset ovat toriostoksilla usein hyväntuulisempia kuin sisäkaupoissa. :)

    Sinulla on hyvän kuuloisia suunnitelmia ja varasuunnitelmia. Onkin aina varmasti järkevää pitää esillä monia eri vaihtoehtoja varmuuden vuoksi.

    Toimintaterapeutti, työ nuorten parissa ja kondiittori tai/ja sisutussuunnitelun osaaja omassa sisustuskahvilassa...kaikki ne kuulostivat minunkin korviini miellyttäviltä urasuunnitelmilta ja sen kuuloisilta, että sinä voisit nauttia työstäsi näillä aloin. Vaikka tietenkään mikään työ tuskin on aina vain nautittavaa.

    Sehän on hienoa, että sinulla on työkokemusta myyjän ja somistajan töistäkin. Niinpä tarvittaessa sinulla on erittäin hyvät mahdollisuudet saada töitä myös kaupan alalta. Sille alallehan pääsee osa aina jopa suoraan ilman työkokemusta aloittelemaan ja harjoittelemaan kassana tms oloa. Niinpä sinä varmaan kiilaat tälläisten kokemattomien ohi ja pääset heitä paremmin kaupan alan töihin. Joskushan opiskelujenkin ohessa esim pari vuoroa kaupassa iltaisin tai viikonloppuisin voi tehdä opiskelijaperheen taloudelle terää.

    Nykyään ihmiset tosiaan käyvät joskus useammankin tutkinnon elämänsä aikana. Ehkä sinä aluksi menet muulle alalle ja tosiaan joskus myöhemmin elämässäsi päädyt vaikkapa nuoriso-ohjaajaksi tms kirkollisiin töihin. Hengellisellä sarallahan toisaalta riittää vapaaehtoistöitä niin paljon kuin vain ehtii ja jaksaa. Jotkut hakeutuvat eri alan palkkatöihin, mutta totetuttavat itseään ja haaveitaan kaikkein eniten hengellisissä vapaaehtoistöissä. Niin, tulevaisuus näyttää kunkin kohdalla, mikä alkaa vaikuttaa itselle sopivimmalta polulta ja mitä mahdollisuuksia avautuu.

    On mukava jännätä blogisi matkassa, miten polkusi lähtee muotoutumaan. :)

    Aurinkoista kesän alkua!

    Ps. Ai niin, kysyit: "Mikä oli sinun päällimmäinen ajatuksesi, kun olit lukenut blogitekstini ”Elämää kolmen vuoden hiljaisuuden jälkeen”?"

    - Päällimmäisin ajatukseni taisi olla, että oletpa ihanan avoin kirjoittaja. :)

    T: Siru

    VastaaPoista
  2. Sussahan taitaa olla Ainon näköäkin! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, niin on monet muutkin sanoneet :) eikä haittaa ollenkaan!

      Poista
  3. Sinulla on monta opiskelualaa ja ammattivaihtoehtoa mielessä. Mikä tällä hetkellä tuntuu kaikkein kiinnostavimmalta ja vetoavimmalta tulevaisuuden opiskelualalta ja työltä mielessäsi? Tuntuuko toimintaterapeutti varsinaiselta unelma-ammatiltasi, koska hait sen alan koulutukseen nyt ensimmäisenä? Vai ovatko nuo monet mahdolliset vaihtoehdot hyvin samalla viivalla haaveissasi?

    -opiskeluista kiinnostunut

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kysymyksestä. Tällä hetkellä nämä kaksi unelmaa, joista kerroin, on niin sanotusti samalla viivalla. Molemmat ammatit kiehtoo minua ja toivon, et pystyisin toteuttamaan elämäni aikana molempia, ainakin jollakin tavalla.

      Poista
  4. Miten olet ajatellut...Jos sulta kysytään jotain blogissasi, aiotko yleensä vastata kommenttiosion kysymyksiin vai aiotko jatkossa jättää vastaamatta? Ei tietty viitsi kysyä mitään, jos et halua vastaillakaan ja toisinpäin.

    Mukavaa päivää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi!
      Vastaan kyllä kysymyksiin ja kommentteihin. En ole vain kerennyt sitä tekemään vielä.

      Poista
  5. Tuli mieleen, että varmaan sun sisustuskahvilassakin ihmiset sais terapiaa, ihan jo siitä, kun saa ihastella kaikkee sitä kauneutta, mitä sä et voi olla luomatta sun ympärilles 😊 Se ois sellanen kauneusterapiakahvila 😊 Plus että sulla ois myös tota musikaalista lahjakkuutta, mitä vois myös hyödyntää. Siunausta sun tulevaisuuteen ihana Milka! t. Heidi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Heidi ihanasta kommentista! <3
      Ehkä mun kahvilasta tulee terapiakahvila :)

      Poista
  6. Tuli mieleen, että sun sisustuskahvilassa käyminenkin olis itsessään terapiaa, kun sais ihastella kaikkee sitä kaunista, mitä sä et voi olla luomatta ympärilles.😊 Se ois sellanen kauneusterapiakahvila. 😃 Ja ehkä voisit myös hyödyntää sun musikaalisuuttakin siinä. Siunausta sun tulevaisuuteen ihana Milka! T. Heidi

    VastaaPoista