torstai 21. huhtikuuta 2016

Elämää kolmen vuoden hiljaisuuden jälkeen

Kolme vuotta sitten kirjoitin viimeisen kirjoituksen blogiini. Vaikka blogini onkin ollut hiljainen, ei elämäni sitä kuitenkaan ole ollut. Kolmessa vuodessa on ehtinyt tapahtua vaikka mitä.

Kolme vuotta sitten helmikuussa olin kuitenkin aikalailla samassa tilanteessa kuin olen nyt. Mietin, mitä tekisin elämälläni, mihin suuntaan lähtisin. Kolme vuotta sitten tähän aikaan olin työtön. Sitä olen myös nyt. Kolme vuotta sitten tähän aikaan olin hakenut opiskelemaan ja valmistauduin pääsykokeisiin. Sitä teen myös nyt. Odotan tietoa opiskelupaikasta, johon olen hakenut; pääsenkö edes pääsykokeisiin.

Kolme vuotta sitten tähän aikaan mietin myös, haluanko opiskella alaa, johon olen hakenut opiskelemaan. Sitä mietin myös nyt. Haluanko sitä vai haluanko jotain muuta?

Tiedän, mitä haluan, mutta pelkään. Pelkään epäonnistuvani. Pelkään, että en ole tarpeeksi hyvä. Pelkään, että minulla ei ole riittävää taitoa ja tietoa. Pelkään ottaa ensimmäisen askeleen.

Kolme vuotta sitten en päässyt hakemiini opiskelupaikkoihin. En ollut pettynyt. Sydämeni paloi jollekin muulle. Hain opiskelemaan teologiaa Suomen teologiseen opistoon, Hankoon. Halusin nuorisotyöntekijäksi. Laitoin hakemuksen, minut haastateltiin ja pääsin sisään. Olin onnellinen! Olisinko nyt pettynyt, jos en saisi kutsua pääsykokeisiin? Uskallan vastata, että en olisi pettynyt. Silloin tietäisin, että kyseinen opiskelupaikka ei ole minua varten. Minua varten on jotain muuta ja minun täytyy rohkeasti alkaa ottamaan askeleita sitä kohti.

Kolme vuotta sitten elokuussa aloitin opiskelut Hangon Santalassa. Olin onnellinen maiseman vaihdosta, mutta samalla koin suurta haikeutta ja ahdistusta. Uusi ympäristö, paljon uusia ihmisiä, uusi elämänrytmi. Samaisena kesänä elämääni oli astunut myös elämäni rakkaus. Hänestä erossa oleminen oli rankinta.

Pidin kuitenkin opiskelusta, opettajistani ja opiskelukavereistani. Meistä muodostui tiivis joukko ja elämää jaettiin, niin ilot kuin surut. Asuntolaelämä oli pääasiallisesti hauskaa. Välillä leivottiin tai tehtiin ruokaa yhdessä. Välillä katsottiin maratonin verran sarjoja. Välillä laulettiin ja rukoiltiin yhdessä. Välillä käytiin lenkillä tai salilla. Välillä käytiin Hangossa kahvilla ja shoppailemassa Tokmannilla. Ja välillä opiskeltiinkin.

Näiden kahden opiskeluvuoteni aikana elämäni oli siis suurimmaksi osaksi ulkoisesti aika leppoisaa. Nämä kaksi vuotta kuitenkin olivat elämäni raskaimpia henkisesti. Esimmäisenä opiskeluvuotenani itkin ikävää ja prosessoin identiteettiini liittyviä asioita. Olin hyvinkin vetäytyvä ja viihdyin enemmän yksin kuin seurassa. Vasta ensimmäisen opiskeluvuoteni keväällä aloin tulemaan kuorestani ulos. Kesä tuli ja meni. Opintoni jatkuivat taas syksyllä. Sinä syksynä elämäni rakkaus kosi minua! Se oli yksi elämäni kauneimmista hetkistä.

Häiden ja yhteisen elämän suunnittelu alkoi.

Toisen opiskeluvuoteni keväällä väsähdin ja aloin voimaan henkisesti pahoin. En nukkunut kunnolla, olin väsynyt ja ahdistunut. Aloin pelkäämään sairastumista ja kuolemaa. Pääsiäisenä tein päätöksen opiskelujeni keskeyttämisestä. Se oli vaikea ja raskas päätös, mutta samalla olin huojentunut. Lähestyvät häät, asunnon etsiminen ja opiskelujen suorittaminen stressasivat. Tunsin olevani ylikuormitettu. Olin fyysisesti paikalla koulussa, mutta henkisesti olin muualla. Ja tasan vuosi sitten tähän aikaan pakkasin asuntolahuoneeni ja jätin yhden luvun elämästäni taakseni.

En saanut koulusta tutkintoa, en valmistunut mihinkään ammattiin. Mutta sitäkin tärkeämpänä, sain paljon tietoa, ystäviä, uusia kokemuksia ja ihania muistoja. Se ehkä maksoi paljon, mutta oli kaiken sen arvoista.

Elämässä tapahtuu asioita, joihin emme koskaan voi valmistautua etukäteen. Kolme vuotta sitten, kun aloitin opiskelun, en voinut tietää, että tulen keskeyttämään opintoni. Sen takia en voi sanoa opiskeluni olleen turhaa ajallisesti tai rahallisesti. Uskon, että kaikella on merkityksensä. Niin myös uskon, että sillä ajalla, jonka opiskelin Hangossa, oli ja on merkityksensä. En ehkä ymmärrä sitä vielä, mutta tulen vielä huomaamaan sen.

Minä jäin työttömäksi, kun keskeytin opintoni. Moni olisi heti alkanut etsimään ja hakemaan töitä. Minä en. Minä tarvitsin aikaa. Aikaa olla ja ihmetellä. Aikaa miettiä. Aikaa löytää omia lahjojani ja kykyjäni. Aikaa olla mieheni kanssa. Aikaa olla ystävieni kanssa. Aikaa olla itseni kanssa.

Viime kesänä vietimme häitämme. Muutimme väliaikaisesti mieheni vanhempien luokse ja aloitimme yhteisen elämän pituisen matkamme.

Marraskuussa muutimme mieheni vanhempien luota omaan ensimmäiseen yhteiseen kotiin.

En ole passiivinen sohvaperuna - työtön. Olen hyvinkin aktiivinen ja tuottelias työtön.

Minä hoidan kotia, teen omia käsitöitäni ja tuunauksiani. Aika ajoin harrastan kirpputoribisnestä. Ja itsellenikin yllätyksenä, olen alkanut käymään salilla.

Kolme vuotta sitten istuin huoneeni sängyllä, kirjoitin blogiani ja mietin mitä tekisin elämälläni. Kolme vuotta myöhemmin istun olohuoneemme sohvalla, kirjoitan blogiani ja mietin, mitä tekisin elämälläni.

Uskon, että blogin jatkaminen juuri tänään on askel siihen suuntaan, mihin haluan lähteä.

Blogimaailma on vielä vähän vieras ja en edes tiedä, lukeeko kukaan blogiani, mutta jostain on aloitettava. Minä aloitan tästä.

Mitä blogini tulee sisältämään - se on vielä vähän auki. Mutta uskon, että tulen kirjoittamaan tänne ajatuksiani elämästä ja arjesta. Avaan kotimme ovea blogin kautta. Ja mahdollisesti tulen laittamaan tänne helppoja ja yksinkertaisia ruokaohjeita.

Rakastan luoda ympärilleni kauneutta. Oli se sitten sana, teko, sisustuselementti tai musiikkia. Haluan luoda kauneutta, missä olenkin tai minne menenkin. Ja toivon, että myös tämän blogin kautta jokainen lukija voi nähdä ja kokea sen.


Rakkaudella,
Milka Suomalainen



23 kommenttia:

  1. Oi, sulla on kiva tapa kirjoittaa. Teksti vaan kuljettaa lukijaansa mukana. Sait just (ainakin) yhden lukijan :)

    -Elina-

    VastaaPoista
  2. Hei! Kirjoitat tosi sujuvan ja avoimen oloisesti! Tykkään!

    Yksi kohta vaan jäi ihmetyttämään: Kirjoitit: "Minä jäin työttömäksi, kun keskeytin opintoni. Moni olisi heti alkanut etsimään ja hakemaan töitä. Minä en."

    Tuohan on ihan ok-juttu ja ymmärrettävää, jos elelee kotirouvana miehen tuloilla, jos se miehellekin sopii ja ei tällöin edes haekaan töitä. Mutta toivottavasti et siinä tilanteessa, jos et edes haekaan töitä, hae sentään yöttömyyskorvausta ja elele sillä. Ei olisi eettistä olla tahallaan työttömänä ja käyttää elämiseen valtion varoja, työttömyyskorvausta, jotka on tarkoitettu työttömille, jotka yrittävät työllistyä aidosti. Jos ei etsikään töitä ja haluaa vain lepäillä/lomailla, kuuluu sellainen lomailu kustantaa omasta tai oman miehen pussista, jos se siipalle sopii. Eri asia on sitten, jos vaikka on sairas ja joutuu siksi lepäämään. Silloin tulee hakea kuntoutusrahaa tai sairaseläkettä yms, jotka on tarkoitettu sellaiseen tilanteeseen.

    Satun tuntemaan joitakin tahallaan työttöminä olevia, jotka eivät haluakaan löytää töitä (ovat itse suoraan sanoneet) ja elelevät silti työttömyyskorvauksella. Sellainen tuntuu pahalta, kun Suomenmaalla on muutenkin tiukkaa ja avuntarvitsijoita on ja jokapaikasta muutenkin leikataan, kun yhteiskunnan rahat ovat vähissä.

    Toivottavasti et pahoittanut mieltäsi, kun tästä avauduin. Tuo tietty juttu on minulle kuin punainen vaate. Ehkä tilanteesi on erilainen ja purkautumiseni ei silloin koske sinun tilannettasi.

    Kaikkea hyvää sinulle ja toivottavasti sopivat opinnot vielä avautuvat sinulle.

    T: Yksi uusi lukijasi Kiia

    VastaaPoista
  3. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    2. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    3. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    4. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
  4. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  5. Mukavaa, kun sinulla on tälläinen kiinnostava blogi! En tiedä onko blogimaailma sinulle ennestään kovin tuttu. Jos blogeja lueskelee paljon, voi huomata, että bloggaajan esiin tuomia asioita käydään usein paljon kommenteissa läpi. Niitä ruoditaan usein monelta taholta. Bloggaajan ajatukset ja ratkaisut saavat yleensä sekä kannatusta että kritiikkiä. Usein kommenttiboksin keskustelut tekevät blogeista erityisen kiinnostavia.

    Jos on kuitenkin herkkä, voi ehkä laittaa esitarkistuksen blogiinsa ja julkaista sitten vain sellaiset kommentit, jotka haluaa blogiinsa esille ja jotka eivät esim ärsytä tai loukkaa itseä liikaa. Itse olen omaan blogiini laittanut esitarkistuksen ja en viitsi kaikkia jotenkin itseäni harmittavia kommentteja julkaistakaan. Bloggaajallahan on oikeus valita halutessaan, mitkä kommentit julkaisee ja mitkä ei.

    Mukavaa viikkoa!

    - Bloggaaja minäkin-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa!
      Kiitos tästä kommentista.
      Blogimaailma on vielä vähän vieras ja en tajunnutkaan, että blogitekstini voisi herättää keskustelua. :)

      Hyvä tietää tuosta esitarkistus-mahdollisuudesta, kiitos tiedosta!

      Kivaa kevään jatkoa sulle!

      Poista
  6. Moi MilkaArt!

    Tulin juttusi luettuani uteliaaksi siitä, mitä pitkäntähtäimen haaveita sinulla on työurasi suhteen. Voisitkohan vaikka ihan blogata siitä aiheesta oman kirjoituksensa? Mille aloille olet hakenut? Entä mihin vaihtoehtoihin tulevaisuudessa aiot mahdollisesti hakea?

    Itse ajattelen, että joskus itselleen sopivaan ammattiin voi päätyä vähän sattumaltakin, mutta usein monet ammattihaaveet vaativat toteutuakseen kovaa työtä. Esim monet, jotka ovat lopulta päässeet oikeustieteelliseen, taidealan korkeakouluihin tai lääketieteelliseen tiedekuntaan, ovat joutuneet yrittämään pääsyä useitakin vuosia ja valmistautumaan sinnikkäästi pääsykokeisiin. Sen ajan monet ovat lisäksi joutuneet tekemään töitä usein ihan eri alalla kuin mikä olisi se varsinainen itseä kiinnostava ala. McDonaldsin tai Hesburgerin työntekijöistä harva on siinä työpaikassa, josta haluaisi aikoinaan päästä eläkkeelle. Moni pikaruokapaikan tai jonkun kahvilan ahkeroija on opiskelupaikkaa tavoitteleva tai opiskelujen ohella töitä tekevä ihminen. Useinhan sitä pääsee rakastamalleen alalle vasta myöhemmin elämässään. Onneksi itseään voi toteuttaa lisäksi myös mm harrastuksissaan.

    Tietenkin esim tuo oppisopimuskoulutusmahdollisuus voi auttaa nopeastikin pääsemään itseä miellyttävälle alalle, jos vain sopiva oppisopimustyöpaikka löytyy.

    Odottelen innolla uusia bloggauksiasi. :)

    -Opiskeluista kiinnostunut-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa!

      Olen kirjoittamassa uutta blogitekstiä ja se ilmestyy tässä lähiaikoina.
      Varmasti myös sisältää sen, mitä olen suunnitellut tekeväni opiskelujen suhteen.

      Milka

      Poista
  7. Moro!

    Kirjoitit: "Olisinko nyt pettynyt, jos en saisi kutsua pääsykokeisiin? Uskallan vastata, että en olisi pettynyt. Silloin tietäisin, että kyseinen opiskelupaikka ei ole minua varten. Minua varten on jotain muuta ja minun täytyy rohkeasti alkaa ottamaan askeleita sitä kohti. "

    Jännästi ajateltu. Minä huomasin lukion loppuvaiheilla, että olin ottanut lukion turhan löysästi. Arvasin, että arvosanani heikentäisivät mahdollisuuksiani päästä haluamalleni alalle. Kun hain haluamaani koulutukseen, enkä päässyt, en ajatellut, että niin oli tarkoitettu. Kokisin sellaisen vähän taikauskoiseksi tai new agea muistuttavaksi ajattelutyyliksi, joksikin kohtalouskoksi.

    Ajattelin sen sijaan, etten ollut tehnyt tarpeeksi töitä unelmani eteen. Niinpä opiskelin lisää ja korotin lukion arvosanojani. Pääsinkin sitten tämän jälkeen opiskelemaan mitä halusin.

    Olen aika tavoiteorientoitunut henkilö. Siinä on ehkä heikkoutensa, mutta siitä on ollut myös paljon hyötyä tavotteiden saavuttamisessa.

    Tsemppiä unelmiesi toteuttamiseen!

    Lasse

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi Lasse!

      Mä uskon Jumalan johdatukseen. Sananlaskuissa sanotaan näin: ihminen suunnittelee tiensä, mutta Herra ohjaa Hänen askeleensa. Mä ajattelen, että voin suunnitella elämää ja tulevaisuutta, mutta Jumala on loppujen lopulta se, joka ohjaa mun askeleet.
      En siis istu ja odota sohvalla vaan selailen opiskelupaikkoja ja työpaikkoja. Teen asioita, joista tykkään ja selvitän, voisinko tehdä niitä ammatikseni. Se, että en olisi pettynyt siitä, jos en pääsisi hakemaani opiskelupaikkaan tarkoittaa minulle tässä tapauksessa sitä, että silloin tiedän, että se juttu, mitä oikeesti haluan tehdä, on nyt vain siitä kiinni, että lähden kulkemaan sitä kohti ja tekemään enemmän töitä sen eteen.

      Mua kiinnostaa niin toisistaan poikkeavat asiat, että on ollut vaikea päättää mitä lähtisin tekemään. Senpä takia hain kouluun opiskelemaan alaa, josta olen kiinnostunut. Mutta jos se paikka ei aukea, tiedän, että lähden kohti sitä toista asiaa ja ammattia, josta olen myös kiinnostunut. Ja ehkä tässä on myös ollut se, että ensimmäisen askeleen ottaminen uuteen suuntaan, tuntemattomaan, pelottaa. Ja mä oon ehkä yrittänyt pelon takia pitkittää tätä matkaa sitä kohti. Mutta se askel on jossain vaiheessa otettava ja sitä askelta mä tässä valmistaudun ottamaan.

      Kaikki eivät ehkä ymmärrä tätä, mutta näin mä toimin. Ja en tiedä, onko tässä ajattelussa sun mielestä mitään järkeä. Mutta, eihän tätä elämää eletäkään muiden mieltymysten tai mielipiteiden mukaan. :)

      Milka

      Poista
  8. Hei kaikki kommentoijat!
    Olen yllättynyt, kuinka paljon huomiota blogitekstini on saanut. Blogimaailma on minulle vielä vieras, mutta tämä kommenttiketju on valaissut minua paljon. Ihmiset reagoivat ja ottavat kantaa asioihin, joista olen kirjoittanut. Toiset lukijat tuntevat minut, toisille olen vain yksi bloggaaja muiden joukossa.
    Koska olen ihminen, joka puhuu asioista, joista ei välttämättä puhuta(ainakaan julkisesti) ja olen näköjään herättänyt tekstilläni monenmoisia tunteita ja ajatuksia, aion jatkaa samalla linjalla. Siinä on nähtävästi riskinsä, kun avaa elämäänsä julkisesti, mutta haluan ottaa sen riskin. Ja on mielenkiintoista seurata, millaisia kommentteja tulen jatkossa samaan. Minun elämääni saa nyt luvalla arvostella ja arvioida ja kyseenalaistaa(siitä monet näköjään pitävät ja tekevät paljon). Minä blogin pitäjänä opettelen käyttämään kommenttejen esitarkistusta vai mikä nyt olikaan ja yritän olla provosoitumatta kommenteista.

    Minä itse haluan olla siunaamassa ja rohkasemassa muita ja yritän omissa teksteissäni ja kommenteissani olla arvostelematta muita. Ainahan se ei kuitenkaan onnistu, ihmisiä kun ollaan. Mutta blogini tarkoituksena on pääasiallisesti olla avoin, rehellinen ja muita rohkaiseva. Saatan kirjoittaa kärkkäästi tai saatan käyttää sarkasmia. Mutta tarkoituksenani ei ole loukata ketään!

    No niin, mutta jatkan tästä seuraavassa blogitekstissäni.

    Milka

    VastaaPoista
  9. Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta! Leppoisaa iltaa! :)

    VastaaPoista
  10. Hei!

    Tämä kommentti kuulosti järkevältä.
    "Minun elämääni saa nyt luvalla arvostella ja arvioida ja kyseenalaistaa(siitä monet näköjään pitävät ja tekevät paljon)."

    Mutta, jos sinun valintojasi saa kyseenalaistaa ja kritisoida, miksi poistit kiinnostavat kommentit, joissa juuri niin oli tehty? Niissä oli myös hyviä työpaikkaehdotuksia tulevaisuuden varalle. Muistaakseni ainakin henkilöstövuokrausfirmoihin linkkejä. Niistähän pääsee usein kätevästi esim kaupan myyjiksi /kassahenkilöiksi tms palvelualoille.Uskoisin, että voisit hyvinkin päästä töihin tuollaiseen henkilöstövuokarusfirmaan ja saada sitä kautta kesätyön jälkeistäkin työtä.

    Katselin itsekin noita vinkattuja henkilöstöfirmoja.

    http://www.opteam.fi/tyonhakijalle/avoimet-tyopaikat/

    Esim tuolla oli kivasti töitä tarjolla. Asun pääkaupunkiseudulla ja sieltähän löytyi esim

    REIPPAITA KASSATYÖNTEKIJÖITÄ PÄIVITTÄISTAVARAKAUPPOIHIN! Uusimaa, Järvenpää 06.05.2016

    http://www.opteam.fi/tyopaikat/elintarviketyontekija-ita-helsinkiin/

    Esim noihin töihin voisin itse kuvitella hakevani, jos minulla ei vielä olisi ammatillista koulutusta ja olisin työttömänä.

    Blogien kommenteista voi olla hyötyä muillekin lukijoille. Työttömiä on jonkun verran ja työllistymis-tai koulutusvinkit voivat olla hyödyllisiä.

    Blogeissa blogaavat ihmiset tuovat elämänsä asiat ja ajatuksensa esiin kaikkien luettaviksi ja pohdittaviksi. Niinpä niitä asioita sitten luetaan ja pohditaan monelta kantilta ja osa lukijoiden pohdinnoista, mielipiteistä ja vinkeistä päätyy kommentteihin asti. Eikö se ole tarkoitus, jos kerran esillä on myös kommentointimahdollisuus? Mielestäni sait asiallisia kommentteja asiallisine vinkkeineen, mutta kuitenkin poistit niitä paljon. Tuntuu erikoiselta.

    Kuinkahan tarkkaan aioit vastata "omaan huutoosi": "Minun elämääni saa nyt luvalla arvostella ja arvioida ja kyseenalaistaa..."

    Ihanko oikeasti saa? Vai joko ehdit vaihtaa mielipidettäsi, koska sittemmin poistitkin kaikki kommentit, joissa oli jotain kritiikkiä?


    T: Sara

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi Sara!
      Kiitos kommentistasi.

      Olen kirjoittamassa uutta blogitekstiä, jossa käsittelen ja vastailen kysymyksiin ja kommentteihin, joita olen saanut. Piilotin osan kommenteista ennen kuin kirjoitin viimeisen kommenttini siitä, että elämääni saa arvostella ja kritisoida ja kyseenalaistaa. Olen vasta alottanut uudestaan blogin kirjoittamisen ja se, että blogiani yleensä kommentoidaan, oli minulle yllätys ja en osannut ehkä reagoida kommentteihin viisaalla tavalla.

      Kiitos työpaikkaehdotuksistasi. Minulla kuitenkin on jo kesäksi työpaikka ja toivon aloittavani opiskelut syksyllä! Opteam on tietenkin hyvä pitää mielessä, jos opiskelujen ohella haluaa/tarvitsee tehdä töitä.

      Milka

      Poista
  11. Kiva blogi sulla ja mukavaa, että jatkoa on luvassa! :)

    Mulle tuli kans yks vinkki mieleen. Rhesa oli opintojen ohella Nesteellä töissä. Sehän vois lähettää suosituskirjeen! Jos tarvitset vastakin vielä työpaikkaa, niin ehkäpä sinne Nesteelle vois suosituksen avulla päästä jossain vaiheessa. Nimittäin jos et satukaan pääsemään opiskelemaan tai sitten, jos tarvitset opintojen lisäksi töitä kuten Rhesakin, niin toi Neste vois olla yks hyvä vaihtoehto. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi!

      Hauskaa, kun osa ihmisistä kirjottaa anonyymina, niin en tiedä, onko kirjoittajat mun tuttuja vai ei. Me taidetaan tuntea toisemme tai ainakin meillä on yks yhteinen tuttu? :)

      Kiitos ehdotuksestasi, täytyy laittaa korvan taakse. Jos pääsen opiskelemaan, ne suuntautuvat Helsinkiin ja mahdollisesti hakisin töitä sieltä suunnasta, kun asutaan Helsingin lähellä. Jos taas aloitan opiskelut Järvenpäässä, niin silloinhan tuo ei olisi hullumpi vaihtoehto.

      Poista
  12. Olen kuunnellut sun laulua jouluna isossa konsertissa. Se oli kaunista! Musiikkialakin sopis varmasti sulle hienosti! Ja joo, tiesin, että myös sä tunnet Rhesan. Tuli sitten mieleen tuo työpaikka. Eiköhän sopivat opiskelu- ja työpaikat varmaankin sulle löydy ennenmin tai myöhemmin. Toivottavasti jopa ennemmin. Kivaa kesää! :)

    VastaaPoista
  13. Kirjoitustasi on ihana lukea! Itse sinut tuntevana henkilönä voin rohkaisuna sanoa, että voit jättää omaan arvoonsa kaikki ne kommentit, jotka suoraan tai epäsuorasti sanovat tai vihjailevat, että olisit jotenkin laiska, saamaton tai muutoin epäkelpo yksilö joka elää helppoa elämää jonkinlaisena vapaamatkustajana. Palkkatyö, ammattinimike tai koulutus eivät ole ainoita keinoja olla merkityksellinen yhteiskunnan tai yhteisön osa: et ole vain levännyt laakereillasi, vaan olet vaikuttanut mm. juuri vapaaehtoistyössä ja arkielämässä monien lasten ja nuorten, sekä omien läheistesi elämään ainutlaatuisella tavalla. Uskon, että tästä on ollut edellä mainituille ja sinulle itsellesi korvaamaton hyöty - myös sinulle itsellesi niinsanotusti "oman tiesi" löytämisessä. Olet rohkea!

    VastaaPoista